Luku- ja laskutaito varmistettava paremmin alkuopetuksessa

 

Suomalaisten lasten luku- ja laskutaitojen pitkään jatkunut alamäki on katkaistava. Meillä ei ole varaa hukata yhtään lasta tai nuorta. Luku-, kirjoitus- ja laskutaidon luomalle perustalle rakennetaan kaikki tuleva osaaminen. Peruskoulun jälkeen on liian myöhäistä muuttaa kurssia, siksi katse kääntyy alkuopetukseen.

Ratkaisuksi tarjoan pienten lasten koulua, jossa koulutaipaleen ensimmäiset vuodet harjoitellaan perustaitoja siten, että esiopetus ja peruskoulun kaksi ensimmäistä vuotta yhdistetään yhdeksi kokonaisuudeksi. Alkuopetus päättyisi perustaitojen tarkasteluun, josta siirryttäisiin joustavasti eteenpäin perustaitojen, siis lukemisen ja laskemisen, ollessa hyvällä tasolla. Niiden rinnalla keskityttäisiin entisestään myös tunne- ja vuorovaikutustaitoihin.

Tämä tarjoaa joustavamman tahdin niin enemmän harjoitusta kaipaaville kuin perustaidot jo hyvin hallitseville. Automaattinen ikäsidonnainen eteneminen perustaidoissa ei ole lapselle paras vaihtoehto, sillä tutkitusti alku- ja loppuvuodesta syntyneillä on oppimisessa eroja.

Pienten lasten kouluun sisältyy myös mahdollisuus jatkaa alkuopetuksessa pidempään, jos se on lapsen osaamisen kannalta sopivin vaihtoehto. Enää ei puhuttaisi leimallisesti luokalle jättämisestä, vaan alkuopetuksessa edettäisiin lapsen taitojen tahdissa.

Suomalaista koulujärjestelmää voidaan yrittää uudistaa vaikka millä mitalla, mutta jos perustaidot pohjalla murenevat, ei tuloksia saada. Siksi viestini on: työrauhaa oppilaille oppimiseen ja opettajille opettamiseen. Tarvitsemme lisää varhaiskasvatusta sekä vanhemmuuden ja oppimisen tukea sitä tarvitseville.

Auli Piiparinen
kansanedustajaehdokas (kesk.)

Mielipidekirjoitus on julkaistu Joroisten lehdessä 16.3.2023.

Scroll to Top