Varkauden seutu ansaitsee kehittyvän raideliikenteen

Maakuntajohtajan hakuilmoituksessa kuvataan Varkauden olevan isojen kansainvälisten yritysten teknologiakaupunki. Täältä maailmalle päästäkseen täytyy nykyään kuitenkin ajaa Kuopion pohjoispuolelle tai autolla 5-tietä etelään – tai kulkea kiskoilla. Kaksi vuoroa päivässä ovat kuitenkin nolo viesti junailijalle.

Vaikka pandemia opetti meille etäyhteyksien suuret mahdollisuudet, joiden avulla yhteys koko maailmaan avautuu entistä helpommin ja nopeammin, ei etäpalavereissa voida ratkaista aivan kaikkea. Bisnes vaatii kasvokkain kohtaamista, eikä Keski-Savo saa jäädä tässä pussinperäksi. Siksi tarvitsemme raideliikenteen kehittämistä.

Lähtökohta on, että junavuorojen puolesta on saanut pelätä ja niitä on jouduttu puolustamaan. Elinkeinoelämän rinnalla yhteyksillä on iso merkitys alueen ihmisille. Valintoja julkisen liikenteen puolesta on hankala tehdä, jos selvästi nopeampi vaihtoehto on auto. Juna- ja bussivuorojen jäänteet ovat kuitenkin viimeisiä keinoja tehdä valintoja joukkoliikenteen puolesta. Aikatauluissa tärkeää olisi huomioida myös jatkoyhteydet linja-autoilla naapurikuntiin.

Siirtämällä liikennettä raiteille tehdään myös ympäristölle ystävällisiä valintoja. Ilmaston puolesta kannattaisi valita juna aina kun mahdollista. Warkauden lehden pääkirjoituksessa (6.8.) esiin nostettu Pieksämäki-Joensuu -radan sähköistäminen tukisi tätä entisestään, kun dieselillä kulkevat kiskobussit väistyisivät. Samalla turvattaisiin Varkauden seudun saavutettavuutta.

Auli Piiparinen
Pohjois-Savon keskustan varapuheenjohtaja
Leppävirta

Mielipidekirjoitus on julkaistu Warkauden lehdessä 13.8.2022.

Vieritä ylös