Verkkokauppojen suosio suomalaisten keskuudessa jatkaa kasvuaan. Pelkkien tavaroiden sijaan verkkokauppaostot keskittyy yhä enemmän myös päivittäistavaroiden hankintaan. Edellinen blogini koronan vaikutuksista liike-elämään sivuutti myös verkkokaupan ratkaisevaa osuutta kriisin keskellä. Kivijalkaliikkeet sulkivat suurilta osin ovensa mutta verkkokauppaliikenne on puolestaan vilkastunut. Tässä blogissa syvennytään 2020-luvun suomalaisten verkkokauppakäyttäytymiseen.

Paytrailin tuottama ”Verkkokauppa Suomessa 2019” tutkimus perustuu laajaan kuluttajien haastatteluun Pohjoismaissa ja suomalaisten maksupalveluntarjoajien julkisiin tilinpäätöstietoihin. Tutkimuksen tulos ei ole yllättävä 2020-luvun valtion arjessa: verkko-ostaminen on kasvussa ja se yleistyy koko ajan enemmän. Kasvua tapahtuu merkittävästi jo yksittäisten vuosien välillä. Ennustettu arvio vuodelle 2019 oli, että verkkokauppaan kulutetaan 13,8 miljardia euroa, joka on 11 prosenttia enemmän verrattuna vuoteen 2019.

Suomalaisten verkkokauppaostokset jakautuvat kolmeen pääkategoriaan: matkailuun (42 %), tavaroihin (37 %) ja palveluihin (21 %). Matkailu on pitänyt kärkipaikkaa kauan mutta sen osuus on taantunut viime vuosista. Yhtenä syynä pidetään ihmisten lisääntynyttä ilmastotietoisuutta. Esimerkiksi lentomatkojen osuus on tippunut 12 prosenttia vuodesta 2018 vuoteen 2019 verkkokauppaostoksissa. Mielenkiintoista on nähdä kuluvan vuoden poikkeukselliset prosentit, kun korona-virus on tiputtanut ainakin kevään ja kesän 2020 osalta matkailuostokset lähelle nollaa. Pidemmän aikavälin vaikutukset ovat vielä hämärän peitossa. Oma olettamukseni on, että kotimaan matkailu voi saada lisää kasvua myös viruksen aiheuttamasta varovaisuudesta ulkomaanmatkoja kohtaan. Ynnättynä ympäristötietoisuuteen, kotimaan ilmastoystävälliset lähilomat voivat nousta 2020-luvun trendiksi.

Korona vaikutus matkailuun on negatiivinen mutta positiivinen puolestaan verkko-ostoksien muille segmenteille. Tuotteiden ja palveluiden verkko-ostaminen ovat yleistyneet kiihtyvästi ihmisten hoitaessa ostoksiaan kotisohvalta käsin. Markkinointiteknologia-alan yritys Leadoo Marketing Teknologies kertoo, että heidän asiakasyrityksien verkkoliikenne kasvoi maaliskuun puolivälissä yli 200 prosenttia verrattuna edellisen viikon keskimääräiseen päivään. Heidän asiakasyrityksensä ovat pieniä ja keskisuuria, joten kasvu on yllättänyt positiivisesti. Ylivoimaisesti suurin siivu suomalaisten verkkokauppaostoksista tehdään kuitenkin ulkomailta ja globaalien verkkokauppajättien sivuilta: Kiinasta 54 prosenttia, Saksasta 33 prosenttia ja Isosta-Britanniasta 23 prosenttia. Nämä tuoreet tiedot tammikuulta 2020 selviävät Postin tekemästä tiivistelmästä kansainvälisestä rajat ylittävästä verkkokauppatutkimuksesta koskien tavaroiden tilausta.

Tutkimuksesta selviää myös sama piirre kuin matkojen verkkokauppaostamisessa: ympäristöystävällisyydellä on merkitystä. Yli puolet niistä, jotka tavaroita verkkokaupasta tilaavat, toivoo hiilineutraaleja toimituksia ja ympäristöystävällisiä pakkausmateriaaleja. Neljäsosa on myös valmis maksamaan lisää toimituksen ympäristöystävällisyydestä. Tämän varjolla kotimaisten verkkokauppaostosten toivoisi kääntyvän kasvuun. Tosiasia toki on, ettei suomalaisten yritysten verkkokaupat pärjää hintakilpailussa. Samaisen tutkimuksen mukaan suurin syy, 66 prosentilla, ulkomailta ostoon on halvempi hinta.

Kaiken kaikkiaan digitaaliset ratkaisut ovat olleet pelastus monelle yritykselle koronakriisin iskiessä päälle. Yritykset ovat ottaneet itseään niskasta kiinni perustaakseen verkkokaupan ja verkkokauppa-alustoihin erikoistuneet yritykset ovat tarjonneet ensihätään auttavan kätensä maksutta. Vaikka monen tämänhetkinen päätös siirtyä verkkoympäristöön on nyt kivun lievitystä kuivuneeseen fyysiseen bisnekseen, eivät perinteinen kauppa ja verkkokauppa sodi toisiaan vastaan. Mahdollisuudet ajasta ja paikasta riippumattomaan shoppailuun ovat vahvasti kasvussa ja verkkokauppa täydentää monen kivijalkaliikkeen toimintaa. Teko verkkokaupan puolesta on teko yrityksen menestykselle myös tulevaisuuden kuluttajan arjessa.

Tämä blogi on osa amk-opintojeni digitaalisen liiketoiminnan kurssia keväällä 2020.

Scroll to Top