Maailmanlaajuiseksi pandemiaksi riistäytynyt covid-19 -virus, tutummin korona, on aiheuttanut terveyden lisäksi mittavasti haittaa liike-elämälle. Kansalliset liikkumiskiellot, koulujen ja oppilaitosten sulut, väenkokoontumisten kieltäminen, valtioiden rajojen kiinni laittamiset ja tarpeelliset suositukset pysyä kotona ovat muuttaneet ihmisten kulutuskäyttäytymistä. Miten päästä ihmisten luo, jos ihmiset eivät voi tulla yrityksen tarjoaman palvelun luo? Voiko toimintaa sopeuttaa kriisin keskellä? Näihin kysymyksiin moni yritys on saanut etsiä vastauksia niin Suomessa kuin maailmalla.

Kriisitilanteet ajavat läpivalaisemaan toiminnan välttämättömyydet. Voidaanko toimintoja siirtää kriisin jälkeiseen aikaan, jos kysyntä hiljenee lähelle nollaa? Miten yritys selviää mahdollisesta kassakriisistä? Voiko toimintaa uudelleenohjata urille, joilla on kysyntää? Parhaimmillaan kriisistä opitaan uusia tapoja kehittää toimintaa. Yrityksillä on kuitenkin vain rajatusti keinoja sopeuttaa toimintaansa. Työ- ja elinkeinoministeriön alainen Teollisuussijoitus teetti kyselytutkimuksen Suomen pk-yritysten tilanteesta koronakriisissä: noin puolet vastanneista arvioi liikevaihtonsa laskeneen ja 65 prosenttia vastanneista kertoo, että voivat laskea kustannustasoaan kriisin aikana ainoastaan 20 prosenttia.

Koronakriisissä on enemmän varjoa kuin valoa, mutta osa yrityksistä on onnistunut uudistamaan toimintaansa mallikkaasti. Esimerkiksi pohjalainen tislaamoyritys Kyrö Distillery Company siirtyi käsidesin valmistamiseen koronakriisin otettua tilan haltuun. Samoin toimi Helsinki Distilling Company ja itäsuomalainen panimo Olaf Brewing. Panimo- ja tislausalan yrityksiltä löytyy varastoistaan alkoholia, joka on käsidesin pääraaka-aine. Muuttamalla toimintansa käsidesin valmistukseen yritykset ovat halunneet auttaa kotimaataan hygieniatarvikepulassa samalla pelastaen oman yrityksensä mahdollisilta lomautuksilta tai irtisanomisilta.

Koronakriisistä suoraan hyötyneet yritykset ovat luonnollisesti hygieniatuotteita valmistavia. Käsidesin lisäksi nestesaippualla on kova kysyntä päivittäistavarakaupassa. Kotiensa seinien sisälle karanteeniin lukittautuneet ihmiset ovat kasvattaneet myös pelikonsoleiden ja etätyövälineiden myyntiä, huomioi mm. kodinelektroniikkaliike Gigantti. Verkkokauppa.com taas kertoo, että lautapelien myyminen on kolminkertaistunut. Myös kotikuntolaitteiden kysyntä on kasvanut merkittävästi.

Ruokakauppojen sisällä korona on pääasiassa lisännyt myyntiä mutta supistanut tarjontaa paistopisteiden ja irtokarkkien osalta. Irtokarkkien nälkään syntyi tuore innovaatio tamperelaisen projektitoimiston toimesta: irtokarkkeja kotiinkuljetuksella toimittava Carccia. Vasta yhden viikonlopun toimituksella on vaikea sanoa karkkien kysynnän suuruudesta tai jatkuvuudesta mutta vastaanotto on ollut positiivinen. Toimitusaikoja lisättiin jo ensimmäisten päivien aikana.

Edellä mainittujen yritysten kohderyhmää ovat etätyöpisteisiin koteihinsa siirtynet aikuiset. Hyödyt asiakkaalle ovat arkea viihdyttäviä, työergonomiaa lisääviä ja kuntoa ylläpitäviä urheiluareenoiden pitäessä ovensa kiinni. Korona on siis muuttanut kysynnän kotien sisällä tapahtuvaan toimintaan. Oleellista on kotiinkuljetus- tai postipalvelu, jotta liikkuminen oman kodin ulkopuolella saadaan laskettua minimiin. Samoin mitataan yrityksen verkkokaupan toimivuus käynnissä olevan kriisin aikana.

Vaikka irtokarkkien kotiinkuljetus ja käsidesin valmistaminen tislaamossa ovat uusia innovaatioita, en usko niiden korvaavan kriisin jälkeistä normaaliin arkijärjestykseen palaavaa maailmaa. Yritykset vastaavat nyt ketterästi ajankohtaiseen tarpeeseen mutta odottavat varmasti myös ydinosaamisensa kysynnän palaavan ennalleen. Muuttumaan tulee yritysten digitaidot ja kriiseihin varautuminen. Tilanne on kuitenkin vielä kaukana normaalista, eikä loppua näy. Kaikkien etu on nyt tukea vaikeuksissa olevia yrityksiä, jos oma tilanne sen suo.

Tämä blogi on osa amk-opintojeni digitaalisen liiketoiminnan kurssia keväällä 2020.

Scroll to Top