Muistan kun lapsuuden kotiin ilmestyi laajakaista 2000-luvun alkupuolella. Netti toimi nopeasti ja koulukavereiden kanssa sai jutella ilman kelloon katsomista MS Messengerin eli mesen kautta. Ensimmäinen sähköpostiosoite luotiin ala-asteella ja varoiteltiin, ettei kirjautumissivun välkkyviä mainoksia kannata klikkailla. Pian tuo koko maailma oli mukana puhelimen, ja vielä nopeammin älypuhelimen, näytöllä. Tekstiviestit vaihtuivat whatsapp-keskusteluiksi ja digitaalisuuteen kasvoi kiinni.
90-luvun lapsen kokemat digitaalisuuden ensiaskeleet ovat kasvaneet harppoen 2000-luvulla. Digitaalinen maailma on mukana jokaisen suomalaisen arkipäivässä, ja elämää ilman älypuhelinta sovelluksineen on vaikea kuvitella. Koko maailmaa ravisteleva koronavirus-pandemian harvoja positiivisia vaikutuksia on digitaalisuuden mahdollisuuksien laajamittainen ymmärtäminen. Onneksi näin: ilman digitaalisia ratkaisuja olisi talouden kehitys ollut entistä lamaannuttavampi, opiskelu ja työnteko pysähtyneet monilta osin täysin.
Digitaalinen liiketoiminta saa keväästä 2020 entistä vahvemmat pilarit alleen. Osa yrityksistä on toiminut digitaalisilla alustoilla jo kauan, osa ottaa nyt sen parissa ensimmäisiä askelia. Molemmissa tapauksissa on hyvä pysähtyä pohtimaan, mitä digitaalinen liiketoiminta tarkoittaa ja miten sen voi maksimoida. Digian artikkeli digitaalisesta liiketoiminnasta syventyy tähän mainiosti.
Määritellään ensin käsite: digitaalinen liiketoiminta. Liiketoimintaa, jossa digitaalisuus on valjastettu osaksi yrityksen toimintaa. Tarkemmin sitä on vaikea määritellä yleisesti: tilanteet ovat erilaisia digitaalisuuden astetta ja tarpeellisuutta eri yrityksissä tarkastellessa. Kampaamon varausjärjestelmä voi tarvita digiloikkaa, jotta yrittäjien aikaa säästyy itse työn tekemiseen, eikä puhelimeen vastailuun. Pankin asiakaspalvelutehtävien digitalisoiminen vaatii taas jo paljon enemmän moninaisemman palvelutarpeen takia. Toimivan chatbotin luominen säästää yrityksen aikaa keskittymään muuhun kehitystyöhön.
Digitaalisuus voi siis olla asiakkaalle näkyvä tai suunniteltu palvelu mutta digitaalisen liiketoiminnan mahdollisuudet ovat paljon muutakin. Verkkokaupan toimivuus tai kampaajaa-ajan ketterä varaus ei vielä riitä. Hyvä ostokokemus on kiinni myös tilauksen toimituksesta ja muun palvelun laadusta. Datan hyödyntäminen taustalla ja asiakkaiden mieltymysten ymmärtäminen ovat avainasemassa, kun digitaalista liiketoimintaa kehitetään. Tärkeä on muistaa, että digitaalinen liiketoiminta ei ole erillistä muusta yrityksen toiminnasta vaan on osa koko liiketoimintaa ja sen kehitystä.
Tulevissa blogeissa tällä sivulla pohdimme digitaalista liiketoimintaa entistä laajemmin. Tämä on kahdentoista blogin sarja digitaalisen liiketoiminnan saloihin. Tervetuloa mukaan!
Tämä blogi on osa amk-opintojeni digitaalisen liiketoiminnan kurssia keväällä 2020.