Mobiilisovelluksien monipuolinen maailma on tämän päivän palvelu- ja viihdevalikko kunkin käyttäjän omalla kämmenellä. Kilpailu käyttäjistä ja kuluttajista on kovaa ja käyttökokemus merkitsee paljon. Digitaalisiin ratkaisuihin erikoistunut tamperelainen luova ohjelmistotalo Gemiem pohtii blogissaan oleelliset kysymykset yrityksien omiin mobiilisovelluksiin liittyen. Mikä on todellinen hyöty sovelluksesta ja mihin sovelluksella tähdätään? Kaipaako asiakkaat sovellusta: onko sille siis olemassa tarkoitus?
Gemiem listaa mobiilisovelluksen yritystoiminnalle hyväksi, jos se parantaa yrityksen asiakaskokemusta ja tätä kautta parantaa uskollisuutta yritystä kohtaan. Lisäksi on pystyttävä antamaan aikaa sovelluksen ylläpidolle ja jatkuvalle kehittämiselle. Mobiilisovelluksen hyötyjä palvelemaan sekä yritystä että asiakkaita on kohdennettujen tarjousten tarjoaminen, selkeä oma kanava vahvistaa yrityksen brändiä ja palvelukokemusta sekä helppo kanava jakaa asiakkaille tietoa tuotteista ja palveluista. Sovellus myös tarjoaa välittämän asiakaspalvelukanavan. Tärkeintä yrityksen näkökulmasta on kuitenkin asiakaskäyttäytymisen seuranta eli data. Toimivasta sovelluksesta sitä saa, pelkästään appin kaipuusta tehdystä sovelluksesta sitä ei taas kerry.
Oma kokemukseni yritysten sovelluksista noudattaa samoja piirteitä. Käytän sovellusta, jos se on toimiva ja palvelutarpeeseen vastaava. Paljon matkustavana ihmisenä en käyttänyt VR:n mobiilisovellusta ennen kuin nykyinen ja uusi sovellus julkistettiin. Totesin sen tarpeitani vastaavaksi sekä käteväksi käyttää. Vanhassa sovelluksessa esimerkiksi istumapaikan varaus ei onnistunut eikä ulkonäkökään hivellyt käyttäjähermojani. Silloin nettisivu oli parempi vaikkei sekään täydellinen. Tästä alla olevasta kuvasta löytyvästä sovelluksesta tykkään tosi paljon!
Grand One –kilpailussa arvioidaan vuosittain parhaat digitaalista suunnittelua ja markkinointia toteuttaneet yritykset Suomessa, mukaan lukien mobiilisovellusten arviointi. Eilen illalla jännitys tiivistyi voittajien valintaan, kun kilpailun tulokset julkaistiin livelähetyksen äärellä koronavirus-epidemia estäessä perinteisen gaalan järjestämisen. Parhaan mobiilipalvelun tittelin nappasi Futuricen suunnittelema, Terveystalon ”Oma terveys – Your health in your hands” -mobiilipalvelu. Sovellus on luoto tarkasti asiakkaiden tarpeita noudattavaksi ja tarjoamaan terveyspalveluita selkeästi ja ajasta riippumattomasti. Sovellus myös tukee asiakkaan terveellistä elämäntapaa tarjoamalla mm. fysioterapeutin ohjaamia videoita ja luomalla aikataulun tavoitteiden saavuttamiseen.
Mobiilisovelluksessa saattaa olla myös yksi ratkaisun avain tämän hetkiseen korona-epidemiaan. Kehitteillä olevalla mobiilisovelluksella pyrittäisiin tunnistamaan tartuntaketjuja Suomen sisällä. Sovellusta käyttäessä puhelimet tunnistaisivat bluetoothin avulla, jos jollain lähistöllä olevalla puhelimenkäyttäjällä olisi ollut koronaoireita. Näin mahdolliset altistumiset saataisiin huomioitua ja ohjattua jatkotutkimuksiin terveyspalveluihin. Sovellusta suunnitellessa tärkeässä roolissa on yksityisyyden suoja. Koronasovellus on käytössä jo esimerkiksi Norjassa. Toimiakseen kunnolla se tarvitsee tarpeeksi käyttäjiä, aivan kuten muutkin mobiilisovellukset.
Mobiilisovelluksista on muotoutunut oleellinen osa liike-elämää ja yritysten palveluita sekä julkisen vallan palveluiden kehitystä. 2000-luvun mobiililaitteiden ja niiden käytön valtavasta kasvusta johtuen yleistynyt onkin ”Mobile First” on suunnittelumalli. Siinä työpöytäversiota pidetään toissijaisena ja mobiilikäyttäjien käyttökokemus priorisoidaan ensimmäiseksi. Oma kokemukseni on, että molempia alustoja useimmiten vielä tarvitaan.
Tämä blogi on osa amk-opintojeni digitaalisen liiketoiminnan kurssia keväällä 2020.